Kar 27 uglednih posameznikov s prvopodpisanim Borisom Pahorjem je v javnem pismu zapisalo: "Pedagoška stroka, ki nasprotuje, da se v Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja med cilje vzgoje in izobraževanja uvrsti dodaten cilj, ki poudarja slovensko kulturo in evropske vrednote, ni pedagoška in še manj stroka". Pozvali so k široki strokovni in obče državljanski razpravi o šolstvu v Sloveniji, kakršnega dejansko imamo in kakšnega bi zares morali imeti.
"Pedagoška stroka, ki temu nasprotuje, pa očitno ne razume svojega poslanstva v demokratični in pravni državi. Kot taka torej ni pedagoška in še manj stroka. Pri njenem javnem delovanju jo očitno vodijo prav tisti motivi, ki jih sama očita demokratično izvoljenim poslancem Državnega zbora. Namreč politika, in to v njih samih," so med drugim zapisali v pismu.
Zavračanje vzgoje in izobraževanja o slovenski kulturi in evropskih vrednotah predstavlja najlepši dokaz, da je vzrok za nastale razmere v naši družbi v največji meri socializacijski proces, v katerem so naši otroci zaupani slovenskemu šolstvu in domnevni pedagoški stroki. Tudi po mnenju uredništva portala Pravda.si, takšne šole pri nas ne potrebujemo, obenem pa naših otrok ne smemo več zaupati tovrstni »pedagoški stroki«. Preprosto je ne potrebujemo – takšne šole in tovrstne stroke!
"Ta v bistvu že tri desetletja pred koristi otrok, pred cilj ustvarjanja aktivnih državljank in državljanov, vzgojenih v slovenski kulturi in evropskih vrednotah, očitno postavlja svoje parcialne, sindikalne, neredko tudi politične interese. Tako ravnanje je zavržno: do otrok, do njihovih staršev, ki šolam svoje otroke zaupajo v vzgojo in izobraževanje, pa tudi do države, ki jo je slovenski narod ustvaril šele potem, ko je v večstoletnem boju za narodno osvoboditev izoblikoval svojo narodno samobitnost." so izpostavili podpisniki in pozvali, da se v Sloveniji začne široka in vključujoča, strokovna in obče državljanska razprava o tem, kakšno šolstvo pri nas dejansko imamo, kdo ga vodi, kdo in kako poučuje in vzgaja naše otroke in kakšno šolstvo bi glede na ustavo in evropske vrednote 21. stoletja zares morali imeti.
V pismu so tudi zapisali, da je epidemija pokazala, kako globok je slovenski državljanski primanjkljaj. To se odraža v izrazito pomanjkljivi družbeni zavesti – premalo se zavedamo, da smo vsi skupaj na istem čolnu, ki ga prežema slovenska kultura in evropske vrednote, in da moramo drug do drugega izkazovati strpnost, sočutje in solidarnost.
“S tako šolo je slovenski narod dobesedno obsojen na izumrtje, slovenska demokracija pa na potop, ki se je v veliki meri že začel,” so opozorili podpisniki. K temu je potrebno dodati, da gre za načrtno izvajanje rodomora ali genocida, saj v REPUBLIKI SLOVENIJI ne vemo niti tega, koliko Slovencev ter pripadnikov drugih narodov v njej prebiva, kar je prav tako protiustavno dejstvo.
Odbor Državnega zbora RS za izobraževanje je prejšnji teden obravnaval predlog novele Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI), ki so ga vložili poslanci SDS, NSi, SMC in poslanca narodnosti. Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije je opozorila na predlagano spremembo 2. člena zakona, v katerega bi predlagatelji umestili še dodatni cilj sistema vzgoje in izobraževanja »vzgajanje in izobraževanje s poudarkom na slovenski kulturi in evropskih vrednotah«. V Zvezi poudarjajo, da obstoječi zakon že zagotavlja vzgojo in izobraževanje za optimalni razvoj posameznika in se sprašujejo, kaj predlagatelji sploh razumejo s tem ciljem.
Vid Terglav, 09. gruden 2021
Objavljamo vsebino celotnega pisma:
(ODPRTO PISMO) "Kakšno šolstvo bi glede na ustavo in evropske vrednote 21. stoletja zares morali imeti?"
"Država mora za svoj obstoj zagotoviti temeljne predpostavke. Prva med njimi so državljanke in državljani. V njihovem imenu in zanje se namreč izvaja državna oblast v sistemu, ki ga imenujemo demokracija. Demokracijo pa lahko izvajajo samo državljani kot politični subjekti (cives), če imajo ustrezno znanje in državljansko zavest kot odraz kulture države in civilizacije, katere del so.
Slovenija je država vseh svojih državljank in državljanov, ki temelji na trajni in neodtujljivi pravici slovenskega naroda do samoodločbe. Slovenski demos je že ob osamosvojitvi, še posebej pa z referendumom za pristop k Evropski uniji, torej dvakrat, izrazil plebiscitarno soglasje, da Republika Slovenija je in ostane evropska Slovenija. Kot narod s svojo slovensko kulturo smo se samoohranili skozi stoletja, da bi lahko, kot smo zadnjih trideset let, živeli kot del svobodne Evrope, ponosni na njeno kulturno, versko in humanistično dediščino, iz katere so se razvile univerzalne vrednote nedotakljivosti in neodtujljivosti človekovih pravic, svobode, demokracije, enakopravnosti in pravne države. Vse to so zapovedi, ki vejejo iz slovenske ustave in evropskega prava, katerega del smo.
Prav zato se spodaj podpisani danes oglašamo z nejevero in zgražanjem nad javnim in ostrim nasprotovanjem slovenske pedagoške stroke, da se v Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja med cilje vzgoje in izobraževanja uvrsti dodaten cilj, ki poudarja slovensko kulturo in evropske vrednote. Zakon, ki tega ne bi zahteval, bi bil namreč protiustaven. Pedagoška stroka, ki temu nasprotuje, pa očitno ne razume bistva svojega poslanstva v demokratični in pravni državi. Kot taka torej ni pedagoška in še manj stroka. Pri njenem javnem delovanju jo očitno vodijo prav tisti motivi, ki jih sama očita demokratično izvoljenim poslancem Državnega zbora. Namreč politika, in to v njih samih.
Epidemija, v katero je bila Slovenija, tako kot ves preostali svet, pahnjena v zadnjih dveh letih, je pokazala, kako globok je slovenski državljanski primanjkljaj. Ta se odraža v izrazito pomanjkljivi družbeni zavesti, da smo vsi skupaj na istem čolnu, ki ga prežema slovenska kultura in evropske vrednote, in da moramo drug do drugega izkazovati strpnost, sočutje in solidarnost. Zavračanje vzgoje in izobraževanja o slovenski kulturi in evropskih vrednotah je najlepši dokaz, da vzrok za nastale razmere v največji meri izvira v socializacijskem procesu, v katerem so naši otroci zaupani slovenskemu šolstvu in domnevni pedagoški stroki.
Ta v bistvu že tri desetletja pred koristi otrok, pred cilj ustvarjanja aktivnih državljank in državljanov, vzgojenih v slovenski kulturi in evropskih vrednotah, očitno postavlja svoje parcialne, sindikalne, neredko tudi politične interese. Tako ravnanje je zavržno: do otrok, do njihovih staršev, ki šolam svoje otroke zaupajo v vzgojo in izobraževanje, pa tudi do države, ki jo je slovenski narod ustvaril šele potem, ko je v večstoletnem boju za narodno osvoboditev izoblikoval svojo narodno samobitnost. S pristopom, kot ga danes zagovarjajo predstavniki pedagoške stroke te narodne samobitnosti in slovenske državnosti v Evropski uniji ne bi dosegli nikoli. Prav tako pa ta pristop ogroža same temeljne vrednostne predpostavke za obstoj slovenske države v prihodnosti. S tako šolo in šolniki je slovenski narod dobesedno obsojen na izumrtje, slovenska demokracija pa na potop, ki se je v veliki meri že začel.
Spodaj podpisani zato pozivamo, da se v Republiki Sloveniji začne široka in vključujoča, strokovna in obče državljanska razprava o tem, kakšno šolstvo v Sloveniji dejansko imamo, kdo ga vodi, kdo in kako poučuje in vzgaja naše otroke, in kakšno šolstvo bi glede na ustavo in evropske vrednote 21. stoletja zares morali imeti."
Podpisniki:
Boris Pahor, dr. Matej Avbelj, Marko Balažic, dr. Peter Gregorčič, mag. Agneza Florjančič, dr. Boštjan Brezovnik, dr. Janez Cerkovnik, dr. Boštjan Ferk, dr. Petra Ferk, dr. Urška Florjančič, Sandi Igličar, dr. Gorazd Justinek, Mirjam Kopše, mag. Janez Kunc, Marija Lebar, dr. Jernej Letnar Černič, Metka Oblak, dr. Jernej Podlipnik, Amedeja Rodman, dr. Luka Martin Tomažič, dr. Nada Trunk Širca, dr. Boštjan M. Turk, dr. Žiga Turk, Ivana Zajc, dr. Ciril Zevnik, dr. Luka Zevnik, Metka Zevnik.